Swipe to the left

Bagaimana topeng muka perubatan dibuat

Trendebut
04-08
249 Views

Topeng muka perubatan juga dikenali sebagai topeng pembedahan atau topeng gigi. Sekali waktu, mereka adalah pakaian yang terikat pada wajah. Hari ini, mereka diperbuat daripada kain bukan tenunan, seperti polipropilena, untuk menapis dan melindungi udara.

Mereka digunakan terutamanya oleh pakar penjagaan kesihatan apabila merawat individu yang mengalami penyakit pernafasan atau semasa prosedur pembedahan tertentu. Masker muka datang dalam gred dan gaya yang berbeza, bergantung kepada tujuan topeng. Dalam siaran ini, kami akan berkongsi maklumat mengenai cara membuat topeng ini. Butiran: https : //en.wikipedia.org/wiki/Surgical_mask )

Apakah topeng muka perubatan?

Topeng ini pada asalnya direka untuk memastikan bahawa bilik operasi steril. Ia melakukan ini dengan bertindak sebagai penghalang ke atas hidung dan mulut pemakai. Dengan berbuat demikian, pesakit dilindungi daripada apa-apa pelepasan pernafasan atau cecair badan dari pemakai dan sebaliknya.

Dalam beberapa bulan yang lalu, penggunaan topeng muka untuk coronavirus baru telah meningkat. Walau bagaimanapun, penting untuk diperhatikan bahawa topeng muka perubatan tidak direka untuk melindungi daripada virus . Virus ini lebih kecil daripada bakteria yang topengnya direka untuk melindungi kita. topeng perubatan kes diperlukan , yang https://www.trendebut.my klik sila .

Kategori topeng

Berdasarkan pensijilan ASTM, topeng muka mempunyai empat kategori anda . Mereka dibahagikan kepada kategori berdasarkan jenis perlindungan yang dirancang untuk disediakan. Berikut adalah penerangan ringkas setiap kategori.

  1. Perlindungan Minimal-Topeng ini tidak memberikan perlindungan yang banyak kepada pemakai. Ia tidak direka untuk melindungi pemakai dari semburan, aerosol dan cecair. Inilah sebabnya mengapa mereka dipakai hanya dalam ujian pendek atau prosedur yang tidak mengandungi sebatian ini.
  2. Tahap 1 - Topeng muka dalam kategori ini dicirikan oleh gelung telinga. Mereka direka untuk mempunyai rintangan cecair sekitar 80 mmHg. Inilah sebabnya ia ditetapkan sebagai standard untuk pembedahan dan aplikasi pembedahan yang lain. Ia juga disyorkan apabila tiada semburan, aerosol, atau cecair.
  3. Tahap 2 - Rintangan cecair topeng muka dalam kategori ini adalah kira-kira 120 mmHg. Ini bermakna ia boleh melindungi pemakai dari cecair sederhana atau ringan, aerosol dan semburan.
  4. Tahap 3-Topeng muka ini direka untuk pendedahan berat kepada mana-mana tiga sebatian di atas. Ini kerana rintangan cecair sehingga 160 mmHg.

Pada ketika ini, mesti disebutkan bahawa topeng pembedahan adalah berbeza dari respirator. Muka muka patut longgar di seluruh muka dan hanya berfungsi sebagai penghalang. Sebaliknya, udara penapis udara penapis untuk mengelakkan penyedutan zarah udara seperti bakteria dan virus.

Topeng perubatan juga berbeza daripada topeng prosedur. Yang terakhir ini digunakan untuk membersihkan persekitaran hospital seperti unit rawatan ibu dan intensif. Walau bagaimanapun, ia tidak diluluskan sebagai peranti perlindungan untuk persekitaran steril (seperti bilik operasi).

Bagaimana untuk membuat topeng muka perubatan

Tidak seperti ketika mereka pertama kali dicipta, topeng muka direka dengan menggunakan kain bukan tenunan. Jenis fabrik ini lebih berkesan pada penapisan dan bakteria pernafasan. Di samping kualiti ini, topeng kurang licin daripada kain tenunan.

Doh

Bahan yang paling biasa digunakan untuk membuat topeng muka ialah polipropilena. Kepadatan harus 20-25g / m2. Bahan-bahan lain yang digunakan untuk membuat topeng termasuk poliester, polietilena, polikarbonat, dan polistirena.

Pengeluaran 20 bahan gsm menggunakan proses penggilingan, yang menolak plastik cair ke penghantar. Tujahan biasanya dilakukan di web, jadi helai menggabungkan apabila disejukkan.

Menghasilkan 25 gsm bahan menggunakan proses yang sama yang dikenali sebagai teknologi meltblowing. Dalam proses ini, plastik diekstrusi melalui die yang mengandungi beratus-ratus muncung kecil. Udara panas melewati plastik, jadi udara panas menjadi serat halus. Plastik menyejukkan dan mengikat pada penghantar menjadi serat yang kurang dari 1 mikron.

Struktur

Biasanya, masker muka perubatan dibuat dengan pelbagai lapisan. Kain tenunan itu meliputi kedua belah pihak dan lapisan pertengahan diperbuat daripada tekstil. Topeng muka bukan tenunan murah dan bersih untuk dihasilkan. Harta kedua adalah kerana ia boleh guna dan melekat antara lapisan 3 dan 4.

Topeng ini mempunyai sekurang-kurangnya dua lapisan penapisan yang boleh menapis mikron dan zarah yang lebih besar. Pada ketika ini, penting untuk diperhatikan bahawa keupayaan penapis untuk bertelanjang bergantung kepada faktor-faktor tertentu. Faktor-faktor ini adalah:

  1. Serat yang digunakan dalam pembuatan.
  2. Kaedah topeng pembuatan.
  3. Struktur web.
  4. Bahagian salib serat.

Topeng biasanya dihasilkan di barisan pemasangan. Ini termasuk beberapa proses, seperti lapisan kimpalan ultrasonik, jalur hidung setem kepada topeng, dan menambah gelung telinga. Langkah terakhir sebelum menguji masker adalah pensterilan.

Ujian persijilan topeng muka

Selepas pengeluaran, topeng mesti diuji untuk memastikan kualitinya. Sebelum topeng disahkan selamat, lima ujian dilakukan.

  1. Kecekapan penapisan bakteria (BFE). Dalam ujian ini, topeng ditembak dengan aerosol yang mengandungi Staphylococcus aureus. Ia berlaku pada 28.3 l / min. Ujian ini membantu menentukan sama ada topeng boleh menangkap peratusan bakteria yang diperlukan.
  2. Kecekapan penapisan zarah. Ujian ini memerlukan penyemburan mikrosfera polistirena dengan aerosol ke topeng. Anda perlu memastikan bahawa topeng boleh menapis saiz zarah yang betul.
  3. Rintangan pernafasan. Ujian ini melibatkan penembakan udara melalui topeng sebelum mengukur tekanan udara di kedua-dua belah pihak. Membantu mengetahui jika topeng dapat mengekalkan bentuknya sambil memberikan pengudaraan yang mencukupi.
  4. Rintangan percikan. Splatters darah simulasi pada topeng menggunakan daya yang serupa dengan tekanan darah manusia. Anda perlu memastikan bahawa cecair tidak menembusi dan mencemarkan pemakai topeng.
  5. Kemudahbakaran. Ujian ini memeriksa kadar penyalaan dan bilangan minit yang dibelanjakan.

Kesimpulannya

Dalam siaran ini, kami berkongsi maklumat tentang cara membuat topeng muka perubatan. Kami juga menyaksikan pelbagai kategori topeng dan ujian pengesahan yang berlainan yang dipatuhi topeng. Ingat bahawa adalah penting untuk mematuhi peraturan-peraturan yang membimbing penggunaan topeng muka untuk mengelakkan pencemaran. (Untuk maklumat lanjut , layari https://www.trendebut.my .)

#Topeng muka perubatan
Share with your opinion Leave a comment
Fatal error: Call to a member function count() on null in /home/wwwroot/lnmp01/domain/trendebut/web/app/design/frontend/xixi/default/template/mpblog/comments/list2.phtml on line 23