Swipe to the left

Lakukan dan Larangan untuk Memakai Topeng Pembedahan Perlindungan, Sarung Tangan, Gaun

Trendebut
03-30
626 Views

Anda berisiko walaupun andatidak memakai topeng pembedahan atau peralatan perlindungan lain. Untuk melindungi diri daripada jangkitan dan penyakit, anda perlu bertindak secara sengaja. Dalam siaran ini, kami akan membincangkan tentang perlindungan yang berbeza dan cara menggunakannya. Bacaan yang berhati-hati adalah penting untuk melindungi diri anda jika perlu. (Butiran: https : //en.wikipedia.org/wiki/Surgical_mask )

Gaun

Gear perlindungan ini dipakai oleh profesional penjagaan kesihatan untuk tujuan berikut:

  1. Perlindungan daripada hubungan dengan cecair badan dan darah.
  2. Perlindungan daripada organisma hidup atau pesakit yang terinfeksi terpencil.
  3. Perlindungan pesakit dari mana-mana organisma yang mungkin dijangkiti apabila pengamal melakukan prosedur invasif. Contoh prosedur sedemikian adalah pembedahan dan penyisipan pusat.

Terdapat dua jenis gaun utama, dan klasifikasi mereka berdasarkan keupayaan mereka untuk menahan penembusan cecair. Dua jenis gaun adalah gaun pengasingan dan gaun prosedur. Gaun pengasingan melindungi pakaian dari cecair badan untuk jangka masa yang singkat. Mereka boleh guna atau tidak boleh guna.

Gaun rawatan adalah yang paling boleh guna dan cecair tidak tahan atau tahan. Ia bergantung kepada jumlah cecair badan yang kita bercakap. Contoh-contoh di mana gaun ini dipakai termasuk penghantaran vagina dan endoskopi.

Gaun Dos

  1. Lakukan kebersihan tangan sebelum memakai gaun.
  2. Lakukan kebersihan tangan dengan segera selepas mengeluarkan gaun itu.
  3. Sentiasa pakai pakaian sebelum menghubungi pesakit. Lebih penting jika anda mempunyai cecair darah atau badan di permukaan kulit.
  4. Sila tetapkan gaun pada pinggang dan leher anda. Langkah-langkah ini biasanya disediakan oleh pengeluar.
  5. Pastikan pakaian anda meliputi pakaian anda sepenuhnya, seperti reka bentuk yang membolehkan. Sekali lagi, ini biasanya ditunjukkan oleh pengilang.
  6. Pastikan gaun itu meliputi kawasan pergelangan tangan.
  7. Semasa melepaskan gaun anda, perlahan-lahan menyerahkannya dari badan anda. Sentiasa pastikan kawasan yang tercemar dalam berkas.
  8. Sentiasa lepaskan gaun anda semasa berada di bilik pesakit. Anda juga boleh melakukan ini di zon yang ditetapkan di luar bilik pesakit.
  9. Betul melupuskan gaun yang tercemar dalam sampah khusus. Sekiranya boleh diguna semula, buangnya di dalam bekas dobi.

Gaun adalah dilarang

  1. Jangan gunakan semula gaun. Jika boleh guna, buang dengan betul dan jika boleh diguna semula, basuh sebelum digunakan.
  2. Jangan gulung atau tolak lengan baju ke arah lengan bawah.
  3. Jangan biarkan pakaian yang tercemar tergantung dari tong sampah atau bekas.
  4. Jangan pakai pakaian yang tercemar di luar kawasan penjagaan pesakit.
  5. Jangan memakai gaun tanpa steril apabila melakukan pembedahan atau prosedur invasif.

Topeng pembedahan

Topeng pembedahan juga dikenali sebagai topeng pengasingan atau rawatan. Mereka boleh guna dan melindungi tetesan berjangkit dan zarah udara. Terdapat versi dengan perisai muka terbina dalam untuk melindungi dari percikan. Berikut adalah langkah berjaga-jaga apabila menggunakan topeng pembedahan. Boleh guna topeng pembedahan jika anda memerlukan , yanghttps://www.trendebut.my klik sila .

Dos topeng pembedahan

  1. Sentiasa memakai topeng apabila merawat atau merawat pesakit batuk, bersin, bercakap atau ketawa. Ini adalah perlu kerana mereka boleh membebaskan zarah-zarah berjangkit ke udara yang membahayakan anda.
  2. Sebelum memasang topeng, pastikan ia bebas dari kecacatan. Kecacatan yang paling biasa adalah merobek gelung atau tali telinga yang robek dan mengoyak permukaan topeng.
  3. Bawa dua langkah atas topeng dekat dengan mahkota dan gunakan busur untuk menjamin mereka berada di tempat. Selamat tali leher dengan tali di sekeliling leher anda.
  4. Keluarkan topeng apabila anda meninggalkan ruang perundingan. Ini benar walaupun selepas campur tangan pesakit telah berakhir.
  5. Jika anda menggunakan topeng dengan gelung telinga, condongkan kepala ke hadapan dan keluarkan topeng dari sisi. Sekiranya anda mempunyai topeng dengan tali leher, cukup sentuh tali leher untuk mengeluarkannya. Bersegel di bawah dahulu, kemudian bergerak ke atas.
  6. Apabila membuang topeng yang terkontaminasi, sentuh hanya gelung tali leher atau telinga. Kebersihan tangan segera selepas penyingkiran dan pelupusan.

Item terlarang topeng pembedahan

  1. Jangan gunakan topeng pembedahan pada zarah kecil yang digantung di udara . Zarah-zarah tersebut termasuk cacar air, campak, dan tuberkulosis.
  2. Jangan pakai jika topeng kotor atau basah. Cari topeng baru sebaliknya.
  3. Jangan menyalin hubungan.
  4. Penggunaan semula topeng bukan pilihan. Buang selepas penggunaan.
  5. Ini adalah kawasan yang tercemar, jadi jangan sentuh topeng depan.

Beg tangan

Terdapat pelbagai jenis sarung tangan yang digunakan dalam perubatan . Sarung tangan steril digunakan untuk melakukan prosedur pensterilan seperti pembedahan dan penghantaran vagina. Sarung tangan tidak steril digunakan apabila HCP boleh dihubungkan dengan bahan berjangkit seperti darah, mikroorganisma, dan sebagainya.

Sarung tangan bukan perubatan digunakan untuk kerja-kerja rumah dan pengendalian makanan. Akhirnya, sarung tangan utiliti digunakan untuk dekontaminasi dan pembersihan pelbagai instrumen.

Pakaian sarung tangan

  1. Pakai sarung tangan untuk melindungi diri daripada pencemaran. Ini boleh berlaku akibat daripada hubungan dengan cecair badan yang dijangkiti dan bahan berbahaya.
  2. Bersihkan tangan anda sebelum memakai sarung tangan untuk rawatan aseptik.
  3. Bersihkan tangan anda setelah mengeluarkan sarung tangan.
  4. Sekiranya anda perlu menukar sarung tangan semasa bekerja, bersihkan tangan anda.
  5. Pastikan sarung tangan sesuai.

Jangan memakai sarung tangan

  1. Jangan guna semula sarung tangan. Hanya sarung tangan utiliti yang boleh dibersihkan dan digunakan semula.
  2. Jangan gunakan sarung tangan daripada kebersihan tangan.
  3. Jangan gunakan losyen tangan yang tidak dibenarkan.
  4. Jangan gunakan sarung tangan kotor atau rosak yang kelihatan.
  5. Jangan pakai sarung tangan untuk mengiringi pelbagai pesakit.

Kesimpulannya

Anda kini tahu cara menggunakan topeng pembedahan dan peralatan perlindungan yang lain dengan betul . Ini adalah satu-satunya cara untuk melindungi diri daripada jangkitan. Ingat, anda sentiasa berada dalam bahaya. (Untuk maklumat lanjut, layarihttps://www.trendebut.my .)

#topeng pembedahan
Share with your opinion Leave a comment
Fatal error: Call to a member function count() on null in /home/wwwroot/lnmp01/domain/trendebut/web/app/design/frontend/xixi/default/template/mpblog/comments/list2.phtml on line 23