Swipe to the left

Menggunakan Topeng KN95 Untuk Melindungi Coronavirus

Trendebut
05-18
684 Views

Topeng KN95 adalah salah satu PPE yang dapat kita gunakan untuk melindungi diri kita dari zarah-zarah yang terdapat di udara. Ini termasuk virus SARS-COV-2 yang bertanggung jawab untuk coronavirus baru yang kini mematikan dunia. Namun, tidak semua orang mempunyai akses ke topeng KN95 kerana CDC mengatur pengedaran topeng ini.

Buat masa ini, hanya kakitangan perubatan termasuk responden pertama mengenai masalah perubatan. Dalam catatan ini, kami akan menunjukkan kepada anda apa topeng KN95 dan perbezaan antara ini dan topeng pembedahan. Bersamaan dengan ini, kami akan berkongsi maklumat mengenai penggunaan semula topeng ini dan membasmi kuman topeng tersebut.

Apakah topeng KN95?

Sebelum kita meneruskan perbincangan mengenai topeng ini, mari kita bincangkan terlebih dahulu apa itu. Topeng KN95 juga dikenali sebagai alat pernafasan N95. Ia adalah alat pelindung yang dipakai di muka untuk mengurangkan pendedahan kepada beberapa zarah di udara. (Ketahui Lebih Lanjut: https://en.wikipedia.org/wiki/Surgical_mask )

Ini termasuk titisan besar dan zarah yang sangat kecil sekitar 0.3 mikron. Nombor "95" yang tertera pada nama topeng ini menandakan bahawa ia mempunyai kecekapan penapisan 95% terhadap partikel yang tidak berminyak. Topeng ini dikendalikan oleh CDC dan dimaksudkan untuk digunakan oleh profesional penjagaan kesihatan dan responden pertama.

Perbezaan Antara Topeng KN95 dan Topeng Pembedahan

Topeng pembedahan N95 berada di bawah payung topeng KN95 jadi perbandingan ini adalah antara topeng KN95 dan topeng pembedahan sekali pakai. Tujuan utama topeng pembedahan boleh guna adalah untuk mencegah pencemaran silang semasa prosedur perubatan.

Oleh itu, mereka digunakan oleh doktor dan jururawat, kebanyakannya semasa pembedahan dan merawat pesakit. Titisan cecair perangkap topeng pembedahan dikeluarkan oleh pemakainya. Mereka juga melindungi pemakainya dari cairan tubuh yang dikeluarkan oleh pesakit, terutama darah.

Walaupun topeng KN95 berkesan terhadap partikulat udara yang sangat kecil, topeng pembedahan sekali pakai hanya tahan cecair. Topeng bedah hanya melindungi daripada zarah besar sekitar 5 mikron, topeng KN95 melindungi daripada zarah 0.3 mikron.

Satu lagi perbezaan utama antara kedua-dua PPE adalah kesesuaiannya. Topeng KN95 sangat sesuai untuk memastikan bahawa tidak ada jurang yang memungkinkan berlaku kebocoran. Sebaliknya, topeng pembedahan sangat longgar sehingga terdapat kemungkinan kebocoran. Oleh kerana itu, topeng pembedahan mempunyai keupayaan penyaringan yang lebih rendah daripada topeng KN95.

Dengan mempertimbangkan harga kedua-duanya, tentu saja, topeng pembedahan harganya jauh lebih rendah daripada topeng KN95. Tetapi yang terakhir boleh digunakan semula semasa topeng pembedahan boleh guna dan harus dibuang setelah digunakan. Dari segi masa, topeng KN95 dapat digunakan hingga 8 jam. Ini adalah 4 jam lebih daripada masa yang disyorkan untuk topeng pembedahan.

Siapa yang Perlu Menggunakan Topeng?

Begitu banyak orang yang menggunakan topeng sebagai cara melindungi diri dari coronavirus. Seperti yang anda ketahui, virus ini, yang berasal dari Wuhan di China telah merebak ke begitu banyak negara. Cukup sebilangan orang bingung mengenai sama ada menggunakan topeng atau tidak. Ini membawa kita kepada persoalan, siapa yang harus menggunakan topeng?

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, anda tidak perlu memakai topeng jika anda sihat. Walau bagaimanapun, situasi tertentu memerlukan penggunaan topeng ketika anda sihat. Ia merangkumi:

  • Semasa anda memberi rawatan kepada orang yang disahkan atau disyaki dijangkiti coronavirus.
  • Sekiranya anda bersin atau batuk dan anda mengesyaki bahawa anda dijangkiti dengan coronavirus.

Topeng pembedahan biasa menangkap titisan yang mungkin tersebar ketika bersin, batuk, dan nafas. Coronavirus baru ditularkan melalui cara ini. Kami telah memberitahu anda mengenai dua jenis topeng utama, topeng pembedahan sekali pakai, dan alat pernafasan KN95.

Menurut cadangan WHO, sesiapa sahaja boleh memakai topeng pembedahan semasa wabak ini. Walau bagaimanapun, disyorkan hanya pengamal perubatan dan responden pertama yang harus menggunakan topeng KN95.

Cabaran utama penggunaan topeng KN95 adalah bahawa pemakainya dapat menghadapi beberapa kesukaran bernafas. Sebahagian daripadanya dilengkapi dengan injap di depan untuk membantu pernafasan pemakainya. Mereka juga mencegah pemeluwapan kelembapan akibat nafas yang dihembuskan. Kelembapan ini menjadikan topeng basah yang membuat si pemakai berisiko mendapat jangkitan virus.

Penting untuk diperhatikan bahawa memakai topeng tanpa melakukan kebersihan tangan dan mengelakkan menyentuh wajah anda. Kebersihan tangan memerlukan anda mencuci tangan dengan sabun di bawah air yang mengalir sekurang-kurangnya selama 20 saat. Sekiranya tidak ada sabun dan air, anda boleh menggunakan pembersih tangan untuk tempoh yang sama.

Langkah berjaga-jaga Semasa Menggunakan Topeng KN95

Topeng KN95 dilihat sebagai pengganti topeng N95 apabila ia tidak tersedia. Mereka memastikan penekanan pada wajah untuk memastikan pemakainya selamat dari zarah-zarah yang dibawa ke udara. Topeng ini menjalani banyak ujian untuk memastikan bahawa ia menawarkan perlindungan yang diperlukan.

Fakta mengenai topeng ini adalah bahawa jika anda tidak menggunakannya dengan betul, anda masih tidak selamat. Penggunaan yang salah atau penggunaan yang tidak normal tetap akan mengakibatkan dijangkiti, ketidakupayaan untuk bernafas dengan betul, dan cabaran lain. Oleh kerana itu, FDA telah mengemukakan beberapa arahan mengenai penggunaan topeng KN95.

Seseorang yang mengalami masalah jantung, pernafasan, atau keadaan perubatan lain dengan kesukaran bernafas tidak boleh menggunakan topeng ini. Sekiranya mesti, mereka mesti mendapatkan arahan yang jelas dan spesifik dari penyedia kesihatan mereka terlebih dahulu. Sebabnya ialah bernafas dengan topeng sudah mencabar. Lebih-lebih lagi apabila seseorang yang mengalami masalah pernafasan atau pernafasan memakainya, ia boleh membahayakan nyawa.

Terdapat model topeng KN95 yang direka dengan injap pernafasan. Bernafas lebih mudah dengan injap ini sementara injap juga membantu menghilangkan haba di dalam topeng. Penting untuk diperhatikan bahawa topeng yang disertakan dengan injap tidak boleh digunakan dalam keadaan steril.

Menurut FDA , topeng KN95 hanya boleh digunakan sekali sahaja. Selepas ini, mereka harus segera dibuang dengan selamat. Sebagai tambahan kepada ini, apabila pemakainya memperhatikan bahawa topeng itu kotor atau rosak, ia harus dilepaskan dan diganti. Peraturan ini juga berlaku apabila pemakainya sukar bernafas dengan memakai topeng.

Semasa membuang topeng KN95 , anda harus memasukkannya ke dalam beg plastik terlebih dahulu. Selepas anda melakukan ini, masukkan beg plastik ke dalam tong sampah. Anda harus memakai sarung tangan sekali pakai semasa menggunakan topeng, jadi anda harus membuang sarung tangan bersama dengan topeng. Setelah membuang beg plastik, basuh tangan anda dengan bersih menggunakan sabun di bawah air yang mengalir.

Penting untuk diperhatikan bahawa kanak-kanak dan orang yang mempunyai rambut muka tidak boleh menggunakan topeng KN95. Sebabnya adalah bahawa kesesuaian yang betul tidak akan dapat dicapai dengan kedua-duanya. Apabila kesesuaian yang betul tidak dicapai, kemungkinan dijangkiti lebih tinggi.

CDC menasihatkan agar tidak menggunakan topeng KN95 berulang kali. Walau bagaimanapun, mungkin ada situasi yang memerlukan lebih daripada satu penggunaan, oleh itu, baca di bawah untuk mengetahui cara penggunaannya.

Bolehkah Anda Menggunakan Masker KN95?

Situasi tertentu memerlukan penggunaan topeng KN95. Satu keadaan seperti itu adalah ketika ada pandemi dan topeng menjadi langka. Dalam keadaan seperti ini, CDC telah memberikan cadangan tertentu . Cadangan ini memberi petunjuk penggunaan topeng muka yang berlanjutan.

  • Kurangkan bilangan orang yang harus menggunakan perlindungan pernafasan seperti ini. Ini dapat dicapai dengan menggunakan kawalan pentadbiran dan kejuruteraan.
  • Gunakan alat ganti alat pernafasan KN95 jika boleh. Contoh pengganti termasuk alat pernafasan muka penuh, topeng separuh elastomer, dan alat pernafasan pembersih udara berkuasa.
  • Laksanakan strategi yang membolehkan memperluas penggunaan topeng atau menggunakan semula apabila ia benar-benar diperlukan.
  • Pastikan anda mengutamakan penggunaan topeng untuk kakitangan yang paling berisiko mendapat jangkitan atau komplikasi.

Ada kalanya perluasan penggunaan topeng KN95 adalah perlu. CDC juga telah membuat peruntukan untuk ini. Anda mesti mengikuti garis panduan ini untuk mengelakkan pencemaran silang setelah memakai topeng.

  • Buang topeng selepas digunakan semasa prosedur di mana aerosol dihasilkan.
  • Buang topeng apabila tercemar dengan rembesan hidung atau pernafasan, darah, atau cecair badan yang lain. Sebarang cairan ini mungkin dikeluarkan dari pesakit yang dijangkiti dan membahayakan si pemakainya.
  • Buang topeng jika terdapat hubungan rapat dengan pesakit yang dijangkiti. Ia juga mengikat ketika pemakainya keluar dari wad atau kawasan rawatan pesakit.
  • Untuk mengelakkan pencemaran permukaan sebanyak mungkin, pelindung muka yang dapat dibersihkan selalu menjadi pilihan yang lebih baik untuk topeng KN95.
  • Sebelum memakai topeng dan selepas memakai topeng, anda mesti melakukan langkah berjaga-jaga kebersihan tangan. Ini bermaksud anda harus mencuci tangan dengan sabun dan air atau menggunakan pembersih tangan berasaskan alkohol. Jangka masa yang diperlukan untuk kedua-dua proses adalah minimum 20 saat.

Sekiranya anda perlu menggunakan semula topeng KN95, maka anda harus mengikuti cadangan ini oleh CDC.

  • Buang topeng selepas digunakan semasa prosedur di mana aerosol dihasilkan.
  • Buang topeng apabila tercemar dengan rembesan hidung atau pernafasan, darah, atau cecair badan yang lain. Sebarang cairan ini mungkin dikeluarkan dari pesakit yang dijangkiti dan membahayakan si pemakainya.
  • Buang topeng jika terdapat hubungan rapat dengan pesakit yang dijangkiti. Ia juga mengikat ketika pemakainya keluar dari wad atau kawasan rawatan pesakit.
  • Untuk mengelakkan pencemaran permukaan sebanyak mungkin, pelindung muka yang dapat dibersihkan selalu menjadi pilihan yang lebih baik untuk topeng KN95.
  • Setelah menggunakan topeng, anda harus menggantungnya di zon penyimpanan yang ditentukan. Anda juga boleh menyimpannya di dalam bekas yang boleh bernafas seperti beg kertas. Semasa dalam simpanan, pastikan anda menyimpan topeng agar tidak tersentuh. Anda juga harus mengenal pasti pemilik setiap topeng dengan label.
  • Sebelum dan selepas anda menyesuaikan topeng dengan tangan anda, pastikan anda menjalankan kebersihan tangan. Anda hanya perlu menyentuh topeng apabila ada keperluan mutlak untuk menyesuaikannya agar tetap sesuai atau untuk keselesaan.
  • Jangan sesekali menyentuh bahagian dalam topeng. Sebaik sahaja anda melakukannya, penting untuk membuang topeng dan ikuti ini dengan mencuci tangan atau menggunakan pembersih.
  • Semasa memakai topeng dan memakai topeng, pastikan anda memakai sarung tangan sekali pakai yang tidak steril. Selepas setiap proses, pastikan anda membuang sarung tangan dengan betul.

Sekiranya ada keperluan untuk perpanjangan penggunaan atau penggunaan semula, itu mesti dilakukan oleh pemakai awal. Ini sangat penting kerana pemakai tanpa gejala masih boleh menyebarkan jangkitan.

Cara Memakai Semula dan Membasmi Masker KN95

Seperti yang telah kami sebutkan di atas, beberapa situasi memerlukan anda menggunakan topeng KN95. Apabila diperlukan, anda tidak boleh memakai topeng seperti yang anda tinggalkan. Anda perlu membersihkan topeng untuk memastikan bahawa anda tidak mendapat jangkitan.

Bagaimana anda membersihkan topeng KN95 anda? Berikut adalah beberapa prinsip untuk membantu anda memilih proses pembersihan anda:

  • Kaedah pembersihan mestilah cukup cekap untuk mematikan sebarang viral load yang terdapat pada topeng.
  • Topeng tidak boleh kotor dengan alat solek atau cecair badan.
  • Tidak boleh ada kompromi pemasangan topeng.
  • Seboleh-bolehnya, proses mesti mengekalkan muatan ion dan kapasiti penapisan topeng.

Dengan begitu, terdapat beberapa proses pencemaran yang boleh anda pilih.

  • Menggunakan Hidrogen Peroksida Wap

Vaporized Hydrogen Peroxide telah digunakan untuk mencemarkan topeng muka KN95 oleh beberapa penyelidik di Duke Health. Ini dicapai dengan menggunakan peralatan khas di makmal mereka. Untuk melakukan ini hidrogen peroksida yang diuapkan disalurkan ke atas topeng. Hasilnya, mikroba terbunuh semasa kesesuaian dan fungsi topeng dipertahankan.

  • Menggunakan haba

Beberapa ujian dilakukan untuk membuktikan apakah ini mungkin. Prosesnya memerlukan topeng dipanaskan hingga 70 o C selama sekurang-kurangnya 30 minit. Proses ini dikatakan dapat membantu mencemarkan topeng mikroba sambil mengekalkan integriti penapisnya.

  • Menggunakan cahaya UV-C

Banyak hospital telah menggunakan kaedah ini menggunakan UVGI (Ultraviolet Germicidal Irradiation) untuk menghilangkan coronavirus. Berdasarkan beberapa data, UV-C dapat mematikan coronavirus.

Ini dicapai dengan menggunakan dos tertentu serta mengukur cahaya yang mencukupi untuk menembusi permukaan topeng. Menurut beberapa laporan, ini mungkin merupakan salah satu kaedah sarang penyahtinjaan topeng KN95.

Penting untuk diperhatikan bahawa semua proses ini hanya untuk pengurangan risiko dalam kes yang luar biasa. Mereka belum diperakui oleh CDC atau FDA sebagai kaedah penyahtinjaan lengkap. Semasa menjalankan prosedur terakhir, mandi seluruh permukaan topeng diperlukan. Jika tidak, masih terdapat jejak virus pada bahagian topeng yang tidak tersentuh.

Bolehkah Anda Mencuci Topeng KN95?

Ramai orang mengemukakan soalan ini dan mempunyai jawapan pendek langsung, TIDAK. Dua perkara yang tidak boleh anda lakukan dengan topeng KN95 anda ialah:

  • Basuh dengan air sabun.
  • Basah atau semburkan topeng dengan alkohol cair atau aerosol.

Selalunya, topeng ini direka dengan penutup kertas di bahagian luar. Lapisan dalam tidak boleh dicuci, dikukus, atau direbus kerana mana-mana proses ini menguraikan medium penapis.

Apabila dibersihkan menggunakan air sabun atau alkohol, kajian menunjukkan bahawa produk tersebut kehilangan kecekapan penapisannya. Inilah sebabnya mengapa anda tidak dapat mencuba menggunakan semua ini pada topeng KN95 anda.

Kami telah menunjukkan kepada anda beberapa kaedah penyahtinjaan topeng anda di atas. Namun, jika anda tidak mempunyai cara untuk melakukan ini, ada jalan keluar. Ia merebus topeng dan hanya akan berfungsi jika topeng anda tidak mempunyai kertas yang melapisi bahagian dalaman atau luaran.

Untuk merebus topeng anda harus merendamnya di dalam air sekitar 125 o C selama minimum 3 minit. Melakukan ini akan memastikan bahawa topeng dibasmi kuman dan anda masih akan mengekalkan kecekapan penapisan.

Semasa mendidih atau mengukus topeng, pastikan anda tidak mengaduknya secara berlebihan. Sebaiknya hanya memanipulasikannya secara bijaksana sehingga tetap terendam. Perhatikan bahawa anda harus menjalankan proses ini dengan berhati-hati.

Bolehkah Topeng KN95 Melindungi Anda Daripada Coronavirus?

Di beberapa bandar di seluruh dunia, topeng muka semakin habis ketika coronavirus menyebar seperti api. Soalan yang kebanyakan orang cari jawapannya adalah, dapatkah topeng KN95 melindungi Anda dari virus? Untuk menjawab soalan ini, kita perlu mempertimbangkan beberapa perkara.

Pertama, virus ini melalui udara dan boleh menular dari satu orang ke orang lain. Cara penularan asas adalah ketika virus memasuki tubuh melalui lubang di muka. Lubang ini merangkumi hidung, mulut, dan mungkin, mata.

Topeng dipakai sebagai pelindung untuk mencegah pertukaran cecair pernafasan dan badan melalui hidung dan mulut. Oleh kerana topeng KN95 dirancang untuk menyekat tetesan kecil dan besar, mereka mungkin menawarkan sejumlah perlindungan. Mereka dapat menyekat 95% zarah-zarah udara kecil memasuki mulut dan hidung.

Walaupun mereka menawarkan perlindungan semacam ini, ia hanya bergantung pada apakah mereka digunakan dengan betul. Contohnya, jika tidak sesuai, maka tidak ada gunanya. Inilah sebabnya mengapa kanak-kanak dan individu dengan rambut muka disarankan untuk mengelakkan topeng ini.

Cabaran lain dengan topeng KN95 adalah bahawa pemakainya mungkin menghadapi beberapa kesukaran ketika bernafas. Akibatnya, seseorang yang sudah menunjukkan gejala coronavirus mungkin mendapati topeng itu tidak selesa. Sebenarnya, ia boleh menjadi lebih berbahaya bagi individu seperti itu.

Cara terbaik untuk menjaga keselamatan diri adalah dengan mengelakkan perhimpunan besar dan kerap melakukan kebersihan tangan. Sebaik sahaja anda mengetahui ada gejala atau anda mengesyaki anda terkena virus, hubungi pihak berkuasa tempatan. Anda juga mesti mula mengasingkan diri apabila anda merasa berisiko terkena coronavirus.

Apa yang Boleh Dilindungi Topeng KN95

Berikut adalah senarai partikulat yang dapat ditapis oleh topeng KN95 anda:

  • Bahan pencemar udara (seperti PM2.5 dan PM10). Topeng ini dapat menapis 95% daripada semua zarah yang mempunyai diameter tengah 0,3 mikrometer. Jadi ia dapat melindungi dari zarah-zarah di atas dan juga yang lebih kecil.
  • Zarah lain yang dapat dilindungi oleh topeng KN95 anda adalah debunga. Biji debunga biasa mempunyai diameter antara 10 mikrometer dan 100 mikrometer. Ini bermaksud topeng KN95 lebih mampu menyaring debunga.
  • Asap mengandungi bahan kimia dan zarah tertentu yang boleh menyebabkan kerengsaan dan mencetuskan alergi. Topeng KN95 dilengkapi dengan lapisan karbon yang dilengkapi untuk menapis asap dengan mudah.
  • Asap dan ekzos dari kenderaan. Kereta akan selalu mengeluarkan asap ekzos atau asap ke udara. Ini berbahaya bagi kewujudan manusia dan juga atmosfera. Walaupun topeng mungkin tidak dapat menyelamatkan suasana, ia dapat menyelamatkan anda dengan menyaring keduanya. Ini dicapai melalui penapis karbon.
  • Wangian dan bau. Terdapat wangian dan bau tertentu yang mungkin kita alah. Sekiranya terdapat wangian dan bau seperti itu, kita cenderung bersin atau mengalami alahan lain. Memakai topeng membantu mengurangkan bahan cemar ini dengan menyaring udara melalui penapis karbon.
  • Alergen haiwan. Alergen haiwan biasa berukuran sekitar 5 mikrometer hingga 10 mikrometer. Topeng KN95 dapat menyaring minimum 0.3 mikrometer. Memakai satu bermaksud anda dilindungi dari alergen haiwan.

Penting untuk diperhatikan bahawa topeng anda hanya akan berkesan sekiranya:

  • Anda memakainya dengan betul.
  • Ia adalah ukuran yang tepat untuk anda.

Kesimpulannya

Topeng KN95 sangat cekap melindungi dari coronavirus hanya jika anda memenuhi syarat yang diperlukan. Ini bererti anda harus menggunakan topeng dengan betul dan semestinya sesuai. Anda juga harus ingat bahawa memakai topeng tidak melindungi anda sepenuhnya.

Anda mesti kerap menjaga kebersihan tangan dan menjaga jarak sosial. Sekiranya anda merasa dijangkiti, segera tinggalkan diri anda dan hubungi pihak kesihatan tempatan. (Sekiranya anda memerlukan topeng KN95, klik https://www.trendebut.my )

#Topeng KN95
Share with your opinion Leave a comment
Fatal error: Call to a member function count() on null in /home/wwwroot/lnmp01/domain/trendebut/web/app/design/frontend/xixi/default/template/mpblog/comments/list2.phtml on line 23